Mózg na warsztat

Są rożne sposoby uczenia się.

Nasi uczniowie mogą uczyć się przez wielokrotne powtarzanie (tzw. „pamięciówa”), albo dzięki emocjom, których doświadczają.

Plusem tego drugiego jest to, że mózg nie musi wielokrotnie powtarzać czegoś, co go poruszy, ma powiązanie z jego życiem i doświadczeniem lub wzbudzi jego ciekawość.

Dlatego dziś na warsztat bierzemy CIEKAWOŚĆ.

Jeśli zastanawia Cię skąd się bierze, jakie ma znaczenie w efektywnym uczeniu oraz co możesz zrobić, by ją wzbudzać na swoich zajęciach – czytaj dalej 😊

Po co mózgowi ciekawość?

Przeprowadzono eksperyment, w ramach którego wolontariusze zapoznali się listą ponad stu pytań-ciekawostek (np. „Co oznacza termin dinozaur?” lub „Który z singli The Beatles utrzymywał się na listach przez 19 tygodni?”)

Uczestnicy oceniali poziom zaciekawienia odpowiedziami na dane pytania, a w kolejnym etapie przeglądali odpowiedzi na pytania, podczas gdy badacze monitorowali aktywność mózgu przy pomocy rezonansu magnetycznego.

Wyniki eksperymentu pokazały, że gdy ciekawość uczestników wzrastała, układ nagrody również się aktywował. Ta związana z uwalnianiem dopaminy reakcja, daje zaciekawionym poczucie zadowolenia i ekscytacji.

Co więcej, umysły zaciekawionych odpowiedziami uczestników wykazały również zwiększoną aktywność w samym hipokampie, który odgrywa kluczową rolę w zapamiętywaniu i neurogenezie.

Ciekawość odgrywa także bardzo ważną rolę we wzmacnianiu połączeń między neuronami i zwiększaniu się ich liczby. Potwierdza to fakt, że gdy badacze sprawdzali czego nauczyli się uczestnicy, ci których mózgi były bardziej aktywne zapamiętali znacznie więcej właściwych odpowiedzi.


Wniosek: Przedstawiaj fakty i trudną do zapamiętania wiedzę w formie ciekawostki. Możesz to zrobić samej zachwycając się wiedzą, którą głosisz 😊 Mózg ucznia nie pozostanie obojętny Twoją pasję, zaangażowanie i ciekawość jaką wzbudzasz prostymi pytaniami zaczynającymi się od słów: "Czy wiedzieliście, że…”?

Istnieje kilka teorii wyjaśniających dlaczego ciekawość odgrywa tak ważną rolę w uczeniu się naszego gatunku. Jedną z nich jest perspektywa ewolucyjna.

Badacz Charan Ranganath wyjaśnia, że wysoki popęd do wiedzy człowieka może wynikać z jego wrodzonej walki z niepewnością. Wiedza i doświadczenie z nią związane zwiększają prawdopodobieństwo przetrwania, pozwalając mózgowi wypełnić jego podstawową funkcję.


Jak pobudzać ciekawość?

Jednak najciekawsze w ciekawości jest chyba to, że jako nauczyciel możesz trenować jej rozwój w szkole, przedszkolu, na lekcji, na wycieczce, w świetlicy (wszędzie!), używając do tego regularnie jedynie zadań określonego typu.


Proste, ale systematyczne treningi myślenia pytajnego i generowanie pomysłów wybudzają uśpioną ciekawość, która jest dla uczniowskiego mózgu naturalna. Każdy już ją ma, bo jest mu dana od urodzenia! .

Aby ją pobudzić wykonujcie w formie przerywników na zajęciach zadania podobne do tych poniżej.

Myślenie pytajne

1. Dokończ zdanie: „Dziwi mnie…” na 20- 50 różnych sposobów. Zastanów się, co dziwi Cię w szkole, w domu, w ludziach, w przyrodzie, w tym temacie lekcji, itp.

2. Wymyśl, jak najwięcej różnych (standardowych i niebanalnych) pytań do następujących zagadnień:Co jest interesującego w ogórku? W graniastosłupie? Kaloryferze? Mieszku I? Mydle?
Jakich pytań nikt nie wymyślił jeszcze przed Tobą?
Jakie pytania zadałaby zebra, gdyby zobaczyła żubra z Puszczy Białowieskiej?


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

Internetowe interesujące portale dla nauczycieli

Z uczniem w świat wartości – jak modelować postawy i motywować do nauki